Thursday, May 15, 2008

Cannes, jour #2

Uno de los estrenos del día de hoy fue Kung Fu Panda, siguiendo la tradición de Dreamworks de estrenar sus películas animadas en Cannes. Aparte del splash publicitario que causan sus estrellas como Angelina Jolie [embarazada y bellísima], Jack Black [insoportable y fantasmoso como siempre] y Dustin Hoffman [cobrando su cheque], todavía no entiendo la razón de llevar cine como este a Cannes, más aún viendo que la recepción que ha tenido ha sido la misma indiferencia con la que trataron a Shark Tale, Shrek 3 y Bee Movie:

"A nice looking but heavily formulaic DreamWorks animation entry." -- Variety.

Imágenes del photocall en la mañana y el estreno en la tarde en el Palais:

 KungFuPandaPhotocallKungFuPandaPhotocall2

Brangelina AngelinaKungFuPanda KungFuPandaPremiere

Angelina estará de vuelta el Martes 20 de la mano de Clint Eastwood para la presentación de The Changeling.

Por otro lado, de la influencia de los estudios de Hollywood y sus estrellas y la forma en que opacan el verdadero espíritu de Cannes se habla todos los años hasta el cansancio. Esto es lo que opinan al respecto dos de mis críticos favoritos, Manhola Dargis y A.O. Scott del The New York Times:

"For many Cannes-spotlighted directors like Jean-Pierre and Luc Dardenne ,Nuri Bilge Ceylan and Lucrecia Martel are the real stars of Cannes. In America their names may be met with blank stares, but here they walk up the same red carpet as some of the most prominent Hollywood filmmakers and celebrities. And this may be the ultimate measure of the festival's integrity as well as a reminder of its noble traditions."

De la sección oficial se estrenaron Waltz with Bashir de Ari Folman y Leonera, del celebrado autor cuasi costumbrista argentino Pablo Trapero.

Como se esperaba, las reacciones de Waltz with Bashir han sido muy positivas, y sigue siendo una de las favoritas para ganar la palma:

Waltzwithbashir

Al centro su director Ari Folman. [D] el director de arte David Polonsky, [I] el animador Yoni Goodman.

"Ari Folman's animated documentary could easily turn out to be one of the most powerful statements of this Cannes and will leave its mark forever on the ethics of war films in general. Dealing from a very personal point of view with the Israeli incursion into the Lebanon in 1982 and culminating with the Sabra and Shatila refugee camp massacre, which the Israelis did not perpetrate but surely tolerated, this is not only a tremendously potent anti-war movie but also a formidable moral indictment of Israeli conduct at that time." -- Screendaily.

Las reacciones de Leonera  son de igual entusiasmo:

 Leonera

De izquierda a derecha: su director Pablo Trapero, y los protagonistas Martina Gusman, Elli Medeiros y Rodrigo Santoro

"In his breakthrough film Crane World (1999), Pablo Trapero displayed his mastery at depicting wide open urban spaces and liberating patches of sky in his native Buenos Aires. Then, in Born and Bred (2006), he created a parallel world in nature, capturing the endless, intoxicating landscape of Patagonia. Now, with Leonera he successfully and gracefully shifts in the reverse direction, creating a suffocating, claustrophobic environment within women's prisons - specifically those that house mothers and their young children. This multi-layered film is so crisply shot and seductively executed that, despite its somewhat depressing story line, it could, like its clever protagonist, cross borders and find niche audiences in European and North American markets." -- Screendaily.

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1 comment:

BUDOKAN said...

Hay que decir que Jack Black ha salido muy divertido en las fotos. Saludos!

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